Analytics - stel je kerncijfers vast

Op basis van resultaten kun je gaan sturen. Toch blijkt een programma als Google Analytics voor velen ingewikkeld. Deze software heeft veel mogelijkheden en wijzigt nog wel eens in functionaliteit. Wij adviseren om met de basis te starten en je kennis per kwartaal uit te breiden. Dan worden de cijfers steeds leuker.

Begin met de kerncijfers

Aangezien Google veel standaardrapporten heeft zie je vaak niet meer wat je echt nodig hebt. Begin daarom met de kern:

  • Hoeveel bezoekers heb ik en wat is het % nieuwe vs terugkerende bezoekers
  • Welke pagina's worden er bezocht
  • Waar komen mijn bezoekers vandaan?
  • Wat is de bron van de bezoeker: Google Search, Social media, branchesite, etc.

Dit bovenstaande lijstje is zeker niet voor alle sites gelijk, maar aan de hand van het doel van de site kun je de vaste rapporten bepalen en de frequentie waarin je ze wilt analyseren. Neem hier in de beginperiode extra de tijd voor.
Ben je op weg met de vaste rapporten en ken je deze kerncijfers om snel op afwijkingen in te springen, dan is het tijd voor fase 2. In fase 2 kun je rapportinformatie verder uitdiepen en vergelijkingen gaan maken tussen cijfers.

Bepaal hoe vaak je cijfers wilt

Stel voor jezelf vast op welke plaats de site staat in je communicatiestrategie. Is hij bepalend voor je omzet omdat dit het verkoopkanaal is? Is de site ondersteunend aan persoonlijk contact en netwerken?
Hoe hoger in ranking de site staat in je strategie, des te belangrijker is het om wekelijks en wellicht meerdere malen per week zicht te houden op de cijfers.